Izdelava investicijskega elaborata
Kako izdelamo invest. elaborat ali poslovni načrt z nekaj kliki (in seveda vnosom podatkov)
Delo s programom Elaborat je enostavno in hitro.
Najprej odpremo glavno okno
Izračuni
1. Določimo osnovne parametre elaborata ali poslovnega načrta
2. Opredelimo skupine proizvodov za katere bomo prikazovali prihodke in stroške
3. Vnesemo podatke o načrtovani nabavi osnovnih sredstev
4. Vnesemo zgodovinske podatke
5. Vnesemo, če je potrebno, atipične poslovne dogodke
6. Vnesemo kalkulativne podatke - prihodki in stroški v načrtovanem obdobju
7. Vnesemo načrtovana dolgoročna posojila
8. Izračunamo donosnost naložbe in občutljivost
Vsi izračuni in izkazi (bilance stanja, uspeha, denarni tok ....) so s tem izdelani. Ogledamo si jih lahko v oknu št 14,
kazalce pa v oknu št. 16.
Vnos besedil, komentarjev itd.
1. Povzetek in splošni podatki
2. Dejavnost, analiza prodajnega trga ...
Izdelava grafov
1. Izdelava grafov
Končnega dokumenta in izpis
1. Izdelava končnega dokumenta in izpis
Glavno okno
Za izračune uporabimo levo stran glavnega okna in odpiramo okna z gumbi od 1 do 16 ter vnašamo
podatke, kjer je potrebno.
Ko smo zaključili, imamo vse potrebne izračune. Če želimo popravljati
vnešene podatke, odpremo ustrezno okno, popravimo podatke in pritisnemo na gumb "Celotni preračun
podatkov".
Gumbe na desni strani okna uporabimo za pisanje besedil, izdelavo grafov in oblikovanje končnega dokumenta.
Gumb "Celotni preračun lahko uporabimo kadarkoli med izdelavo dokumenta. Če niso nujno vnešeni vsi potrebni
podatki, program na to opozori. Če so vnešeni nelogični podatki, program vpraša, ali jih lahko
samodejno popravi (kjer je to mogoče).
Okno št. 1 - Pogoji poslovanja
V oknu Pogoji poslovanja opredelimo osnovne elemente našega projekta:
-
Ali bomo uporabili zgodovinske podatke
-
Način razdelitve amortizacije
-
Način vnosa podakov (letno, mesečno)
-
Začetek in trajanje projekcije, itd
Okno št. 2 - Vrsta proizvodov
Delamo lahko sintetično za celotno poslovanje ali po skupinah proizvodov, ki jih vpišemo v okno "Vrsta proizvodov".
Okno št. 3 - Naložbe v osnovna sredstva
uporabimo tako, da:
1.Pritisnemo gumb "Naložbe v osnovna sredstva" in vnesemo podatke o naložbah.
2. Po vnosu naložb s pritiskom na gumb "Prenos plačil osnovnih sredstev - plačilo ob nabavi", določimo datume
plačil, ki so enaki, kot v oknu "Naložbe v osnovna sredstva".
3. Če želimo datume plačil za naložbe spreminjati,npr. v primeru plačil s situacijami ali v primeru,
ko je plačilo za nakup razdeljeno na avans, glavno plačilo in plačilo po prevzemu, z gumbom "Določanje
plačil za osnovna sredstva" odpremo okno in datume ter zneske plačil spremenimo.
V oknu 3.1. - Naložbe v osnovna sredstva vpišemo podatke.(s pomočjo gumba F3 ali dvojnim klikom z miško se odpre okno za izbor vrste proizvoda,
pri pritisku na gumb Nov zapis prav tako).
S poljem Skupina lahko na izpisih visualno ločimo in seštevamo različna osnovna sredstva (npr.
če je na razpisu zahteva, da se določene vrste naložb prikažejo ločeno.)
S poljem "Upravičene naložbe - koeficient, določimo, v kakšnem deležu je naložba upravičena.
(uporablja se v primeru razpisov)
Program avtomatično vpiše konverzijski faktor v vrednost 0.8
(uporablja se le pri izdelavi analize stroškov in koristi). Lahko ga seveda spremenite.
Datumi plačil za osnovna sredstva so datumi nabave. Če želimo datume plačil za naložbe spreminjati,npr. v primeru plačil s situacijami ali v primeru,
ko je plačilo za nakup razdeljeno na avans, glavno plačilo in plačilo po prevzemu, z gumbom "Določanje
plačil za osnovna sredstva" odpremo okno in datume ter zneske plačil spremenimo.
Okno št. 4 - Izdatki za gradbeništvo To okno je zelo specifično in je namenjeno za izdelavo
investicijskih elaboratov za gradbeništvo ipd. in se v večini elaboratov in poslovnih načrtov ne uporablja.
Okno št. 5 - Zgodovinski podatki
V večini primerov želimo pri načrtovanju izhajati iz
zgodovninskih podatkov, zato jih je potrebno vnesti (če delamo brez zgodovinskih podatkov, to nastavimo v oknu
"Pogoji poslovanja").
Okno št. 5.1 - Poslovni izid v preteklosti. Vnesti je potrebno poslovni izid za zanje leto, lahko pa tudi za več let (če smo izbrali opcijo Z zgodovinskimi podatki).
Okno št. 5.2 - Bilanca stanja pred naložbo. Vnesti je potrebno bilanco stanja za zanje leto, lahko pa tudi za več let (če smo izbrali opcijo Z zgodovinskimi podatki).
Okno št. 5.3 - Dolgoročna posojila pred naložbo. Vnesti je potrebno podatke o obstoječih dolgoročnih kreditih.
Za vsak kredit se vpiše št. neodplačanih anuitet,
pogoje posojila in izdela amortizacijski načrt. Možno je tudi predčasno odplačilo kreditov. Rezulat tega
je plan odplačila posojil in plačil obresti na mesečni ravni.
Okno št. 6 - Netipični poslovni dogodki
Ko končamo z zgodovinskimi podatki, odpremo naslednje okno (št. 6) z otvoritveno bilanco stanja in
izračunanimi dnevi vezave. To okno nam omogoča:
-
vnos atipičnih poslovnih dogodkov (subvencij, odpisov, prodaje osnovnih sredstev, najema kratkoročnih kreditov
itd.
-
Vnos podatkov o povečanju ali zmanjšanju davčne osnove razen davčnih olajšav pri nabavi osnovnih
sredstev, ki se vnašajo individualno v oknu "Nabava osnovnih sredstev).
-
Projekcijo zgodovinskih podatkov v prihodnost (izdelavo kalkulacij)
Okno št. 6.1 Načrtovane bilančne spremembe omogoča vnos in načrtovanje praktično vseh poslovnih dogodkov,
ki niso povezani s prodajo in nabavo. Npr. najem kratkoročnega kredita se načrtuje tako, da se klikne na gumb
"Kratkoročna posojila", pritisne gumb "Nov zapis" in vpiše datum ter pozitiven znesek (ki je enak za knjigovodsko
in tržno vrednost. Prodaja osnovnega sredstva se vpiše na enak način, vendar se v znesek knjigovodska vrednost
vpiše negativen znesek (za kolikor se bo zmanjšala knjigovodska vrednost) in prav tako negativen znesek
tržne vrednosti (ki pa je enak pričakovni tržni vrednosti). Program sam evidentira eventuelne izredne prihodke
ali stroške, če nastopijo, ter prilive in odlive v denarnih tokovih.
Ko zapustimo okno št. 6, nam program ponudi izdelavo projekcije načrtovanega poslovanja (kalkulacij). Če imamo
kalkulacije že izdelano, lahko podatke samo preračunamo.
Zgodovinske podatke lahko projiciramo z navadnim ali verižnim indeksom. Najbolj enostavno pa je izdelati projekcijo
brez sprememb in potem spremembe izdelati v kalkuaciji.
Okno št. 7. - KALKULACIJE
Okno št. 7. - KALKULACIJE. Naslednja faza je vnos ali (če smo uporabili program za projekcijo
zgodovinskih podatkov) sprememba kalkulativnih podatkov - prihodkov in stroškov.
Podatke se lahko vnaša na mesečni ali letni ravni.
V oknu 7.1, to je letna kalkulacija, so že podatki, ki smo jih prenesli s projekcijo zgodovinskih podatkov. Če bi delali z več skupinami proizvodov,
pa bi jih vnašali ročno z gumbom "Nov zapis". Podatke je potrebno vnesti le za eno leto, za ostala leta jih program
kopira in jih je potrebno le spremeniti, če spremembe želimo.
Program je prenesel iz zgodovinskih podatkov tudi dneve vezave, kar vpliva na obseg terjatev, zalog in obveznosti do
dobaviteljev, ki se seveda lahko spreminjajo.
Ker zgodovinskih podatkih stroški materiala, storitev in nabavne vrednosti blaga niso razdeljeni na fiksne in
variabilne in so v kalkulacijo vsi prenešeni kot variabilni, lahko z gumbom "Spremeni dneve vezave - pomoč" to storite
avtomatično, tako da se ustrezno prilagodijo tudi dnevi vezave za zaloge.
Spremembe vnašamo bodisi ročno za vsako leto v tej maski ali v tabeli (gumb "Tabela"), lahko pa z gumbom "Spremeni", kjer
jih vnašamo procentualno (lahko tudi z verižnim indeksom) za določeno število let. Prav tako lahko z gumbom "Spremeni dneve
vezave" spreminjamo dneve vezave.
Z gumbom "Sezonska komponenta" lahko vnesemo sezonsko komponento, kar vpliva na obseg terjatev, zalog in obveznosti.
Program namreč preračunava podatke na mesečni ravni. Izpisi so seveda na mesečni in letni ravni.
Gumbi "Analitični podatki" omogočajo vnos analitičnih podatkov za vse kategorije (prodajo, variabilne stroške materiala
in storitev, plače in stalne stroške), prenos v kalkulacijo in ustrezne izpise.
Okno št. 8 - Izračun obratnih sredstev je samo informativne narave in pokaže potrebo po dodatnem financiranju
obratnih sredstev. V tem oknu si lahko stanje vseh kategorij ogledate za kateri koli mesec v dobi projekcije.
Okno št. 9 - Začasna struktura financiranja je prav tako samo informativne narave. Z gumbi "Neto finančni
tok, Prilivi, Odlivi" pa si lahko ogledate načrtovan saldo denarnih sredstev in s tem obdobje in višino
morebitnega primankljaja finančnih sredstev ter seveda prilive in odlive po vrstah in času.
Na osnovi tega lahko določite, ali je potreben kredit ali druga oblika dodatnega financiranja ter obdobje, ko
nastopi ta potreba.
Okno št. 10 - Financiranje naložbe s krediti
V to okno vnesemo podatke o kreditu ali kreditih, ki jih
potrebujemo za načrtovano poslovanje. Ko vnesemo podatek o kreditu, pritisnemu gumb "Izdelaj načrt" in s
tem vključimo kredit in odplačila v vse izkaze. Če načrtujemo več kreditov, pritisnemu gumb "Nov zapis"
in vnesemo podatke o naslednjem kreditu.
Okno št. 11 - Donosnost naložbe
v tem oknu računamo različne vrste donosnosti. Za izdelavo elaborata za banko zadostuje delo v oknu št. 1,
če pa se prijavljamo na razpis in je potrebno izdelati dokumentacijo v skladu z Uredbo o investicijski
dokumentaciji...., uprabimo tudi druga gumba.
Okno št. 11.1 - Izračun finačne donosnosti (terminologija iz Uredbe) . Vsi podatki so že pripravljeni in potrebno je le
vnesti diskontno stopnjo in pritisniti gumb "Izračun", da izračunamo neto sedanjo vrednost, interno stopnjo donosa
in dobo vračila. Z gumbi modre barve pa si lahko izpisujemo rezultate pa tudi podatke, iz katerih so bili
rezultati izračunani.
Z gumbom "Analiza občutljivosti naložbe" pa odpremo okno, v kateri lahko računamo občutljivost naložbe na
različne (tudi kombinirane) spremembe, npr. količina, cena, stroški, plače, davki...Rezultati se shranjujejo
v niz, ki se da seveda izpisati.
Okno št. 12 - Končna struktura financiranja
To okno nam le pokaže rezultat naših vnosov in omogoča izpis.
Okno št. 13 - Terminski plan je okno, v katerem program avtomatično zabeleži dogodke v zvezi z
datumi investicij, datumi začetka poslovanja po posameznih vrsth proizvodov in datume najema dolgoročnih
kreditov. Poslovne dogodke je možno spreminjati in dopolnjevati.
Okno št. 14 - Poslovni izid, izkazi stanja in denarni tokovi je okno, v katerem se izpisujejo prej
navedeni izkazi pa tudi vrsta drugih izpisov je na voljo, od pregleda načrtovanih odplačil kreditov in obresti
do pregleda do pregleda amortizacije in stanja osnovnih sredstev po mesecih ali letih.
Osnovni princip je, da se lahko vsaka številka v izkazu uspeha, v bilanci stanja in v izkazu denarnih
tokov pojasni z analitičnimi podatki, ki so vzrok za njihovo oblikovanje.
Vsi podatki so že izračunani in okno omogoča vplogled in izpis.
Okno št. 15 - Primerjava projektov nam omogoča primerjavo različnih variant in tudi različnih projektov.
Primerja se donosnost naložb (NSV, relativna NSV, ISD, doba vračila), izkazi uspeha in analiza občutljivosti.
Vsi podatki so že izračunani in okno omogoča vplogled in izpis.
Okno št. 16 - Kazalci uspešnosti poslovanja Potreben je le vnos podatkov o številu zaposlenih in klik
za izpis.
Okno št. 18 - Povzetek in splošni podatki
V oknu Podatki o investitorju vpišemo vse splošne podatke o investitorju in pa razvoj, zgodovino podjetja
itd.
V oknu Avtorji vpišemo podatke o avtorjih elaborata, odgovornih osebah itd.
V oknu Povzetek pa programa pa so že zbrani podatki o rezultatih izračunov in je potreben
le še komentar.
Okno št. 18.3 Podatki o investitorju V tekstovni editor vpišemo (ali kopiramo iz datotek tipa doc,rtf itd.)
besedilo, s katerim želimo predstaviti investitorja.
Okno št. 19: Dejavnost, analiza prodajnega trga ...
Predvidena so vsa pomembnejša poglavja za prikaz investicijskega elaborata ali poslovnega
načrta ter tudi podpoglavja, ki se samodejno vnesejo s pritiskom na gumb "Naslov poglavja - vključi".
Potrebno je le vnesti ali prekopirati besedilo. Možen je izbor fontov, barve, velikost črk itd.
Poleg tega je v oknu št. 20 še neomejeno število tekstovnih editorjev za pisanje besedil, če bi nanesla potreba.
Okno št. 21 Izdelava grafov
Grafe lahko izdelate posamično (če želite upravljati z barvami, oblikami grafov itd), sicer pa se izdelajo
avtomatično, tudi s pritiskom na gumb "Celotni preračun podatkov". Grafične editorje lahko uporabite
tudi za prikaz drugih grafičnih vsebin (slike, načrti itd.)
Izdelava končnega dokumenta in izpis
Končni dokument izdelamo in izpišemo v oknu "Kazalo".
Dokument uvrstimo v kazalo z nastavitvijo v oknu "Izpis" (glej spodaj), kjer vključimo kontrolno
točko "Vključevanje poročil v kazalo". Npr. v oknu "Naložbe v osnovna sredstva" pritisnemo enega
od gumbov za tisk, in če je izbrana kontrolna točka za vključevanje izpisa v kazalo, se tam zabeleži
in postane del celotnega dokumenta.
Izdelano kazalo lahko shranimo in pri naslednjem projektu ponovno uvozimo.
Kazalo lahko uvozimo iz že izdelanega projekta.
Iz okna "Kazalo" lahko odpiramo okna za vnos besedil.
Izpisujemo lahko posamezno okno ali celoten dokument. Izpisujemo lahko na tiskalnik
ali v PDF datoteke. Tako je končni dokument v PDF formatu.
Kakšni so videti izdelki